8/5/11

Los cabraneses de L’Habana (2)


La guerra cubana diezmó a los asturianos y les propiedaes que tenín na isla, hasta llevar a munchos d’ellos a la ruina. Según el censu del gobiernu d’ocupación americanu de 1899, los españoles de nacimientu yeren entós 129.236 (la población total sumaba 1’5 millones d’hab.) Suponíase que se reduciría la cifra cuando Cuba caminase sola, pero ello nun fue así: nes décades siguientes docenes de miles de peninsulares embarcaron rumbu a la isla caribeña buscando fortuna.
En 1919 un emigrante llegáu a Cuba desde Santolaya de Cabranes faríalo mayormente nun barcu español como los de la compañía Herrera. Desembarcaría nun muelle propiedá d’una empresa española. Si s’acercaba a cualquiera de les ilesies de L’Habana Vieja a dar gracies a San Francisco por llegar al destín sanu y salvu, podía acudir, sin movese del puertu, al conventu de San Francisco, a la ilesia de Paula –bastida en parte pola empresa del tranvía-; tamién tenía cerque la señorial de La Mercé –de bóvedes bayurosamente policromaes-, a la de San Francisco d’Asís…; ye mui probable que l’oficiante fuere un de los 426 cures peninsulares qu’exercín en Cuba. Si quería comprar daqué, podría ser atendíu por un de los 28.292 españoles que trabayaben nel ramu del comerciu –normalmente asturianos y gallegos-. Si llegaba con fame, podía acudir a un bar o restaurante, cuyu propietariu mui seguramente yera de la mesma nacionalidá.
Si comía sentáu, ye probable que la mesa y la tayuela fueran ellaboraes por firmes como Gancedo y Crespo, cuya procedencia nun fai falta esplicar. Si garraba una xarré pa treslladase, yera fácil que lu llevara un de los 3.313 españoles qu’exercín l’oficiu de cocheru. Si un día xuntaba unos pesos y mercaba un gochín pa invitar a los amigos a un asáu, lo más probable ye qu’acudiera a un de los 59.403 españoles que nesi añu figuren como agricultores na isla. Si tomaba un vinu, sería de xuru procedente de la Rioja. Si pidía una cerveza sería de La Polar o La Tropical, dambes marques fundaes por españoles en Puentes Grandes. Si-y pruyía la señaldá y necesitaba meter sidre en vena, podía acudir a dalguna tabierna céntrica d’asturianos, pongamos la de Manín, n’Obrapía, onde se vendía sidre de Villaviciosa del tonel, o embotellao: Cima, El Gaiteru....
Si-y petaba lleer un periódicu, bien podía ser el del maliayés Nicolás Rivero, el Diario de la Marina, el de mayor tirada y difusión per aquelles tierres. Mientres lu lleía, el cabranés podía fumar un puru, pongamos un Flor de Cano, fabricáu pol español J. Cano. Si quería dir a una fiesta selecta, podía escoyer ente docenes de sociedaes asturianes y españoles asitiaes nel Malecón, el céntricu Prado o Parque Central, pero tamién nel señorial Vedado, n’El Cerro, Marianao… Eso solo en L’Habana. En cada pueblu de la isla, por pequeñu que fuere, l’emigrante de Santolaya atoparía –atopó- l’apoyu y la solidaridá d’un hospital asturianu o un casinu español.

No hay comentarios:

Publicar un comentario