13/7/09

Presentación de llibru con polémica final

Esti día presentábase nel club de prensa de La Nueva España l'antoloxía poética de Lluis Xabel Álvarez, 'Poesía Asturiana Completa'. Poca xente nel actu, especialmente cuando se trata d'un personaxe que ye historia del Surdimientu. Xente mayormente ayeno a la reivindicación llingüística -collacios, dalgún profesor de la Universidá, l'exconseyeru Bustillo...-, cola esceición de Faustino Álvarez, Antón García, Xulio Vixil... De l'Academia, el secretariu, Roberto González-Quevedo, que presentaba l'actu. Presentación emotiva con perfil del personaxe y unes pincelaes sobre l'autor, que finó recitando de memoria los versos de la famosa y emblemática 'Céltica'.

L'escritor y críticu lliteraritu José Luis García Martín, diseccionó la obra que se presentaba col detalle propiu d'un ciruxanu, meticulosu y detallista. Destacó obres intimistes como 'Repasu', que faen referencia al ámbitu personal y familiar del autor, pola so fluidez; l'humor que rezume d'otres varies pieces, un humor que nun ye l'humor asturianu -aclarió Martín-, sinon un humor enllén d'ironía culta, un humor ellaboráu, que vistu al bellume muéstrasenos na so verdadera dimensión, que plaga los sos versos de forguites de filosofía, y alluma en cada poema un mundu estremáu; tamién emponderó la rima impresionista de 'Páxaros y atapecer en Finlandia' y 'Nel intre'. Martín destacó que Lluis Xabel nun ye autor de poemarios, sinon de poemes. Finalmente, el críticu manifestó'l so desacuerdu cola inclusión nel volume d'un tributu a Carmen Conde, que na so opinión nun iguaba col restu. Nel so criteriu, un bon poeta nun precisa publicar munchu, sinon bono, yá qu'a los bardos importantes recuérdaselos quiciás por media docena d'obres.

Faló dempués Consuelo Vega, directora xeneral de Política Llingüística, que fue alumna del escritor, del que destacó la so mente abierta y la so dimensión de escritor y protagonista de primera llinia dende los años 70 na reivindicación llingüística. Finalmente, sorrayó'l so sentíu del humor y la ironía asturiana que marca la obra de so.

Lluis Xabel leyó varios poemes, fixo un repás de la so trayectoria como escritor, xustificó'l fechu de que los ensayos de filosofía los sirviera en castellán, y renovó públicamente'l so compromisu pa cola llingua nun momentu difícil pa la so supervivencia. Nesti puntu, citó de forma espresa'l papel que vien teniendo la FSA no tocante a la llingua, la so actitú cegarata no tocante al nuestru idioma, nesti sen manifestóse, tres la intervención d'ún asistente, mui críticu col partíu principal del Gobiernu, y cola ausencia d'avances claros en trés décades y dos xeneraciones d'asturianos frustraos por cuenta una llucha enllamuergada que nun llogra l'ecu afayadízu.

Intervino entós Consuelo Vega acotando cola responsabilidá de los ciudadanos asturianos, planteamientu que foi defendíu con abondu mayor entusiasmu aínda, por Martín, quien defendió encegoladamente dos idees: la oxetividá d'esa responsabilidá colectiva, y la meyoría incuestionable -según él- de la llingua al cabu de 35 años.

Supongo, y esto yá ye opinión personal, qu'en realidá Martín quería referise a la lliteratura, que sí espoxigó enforma nestos años, o la conciencia llingüística, porque la situación del bable reculó hasta la situación que cualquier observador detecta -y les encuestes del Principáu-, y que ye cercana al desaniciu. En cualquier casu, la teoría de lo "incuestionable" daría munchu de si.

Sobre la responsabilidá difusa que planteen Chelo y García Martín hai que dicir, qu'efectivamente esiste una responsabilidá colectiva, pero al colectivu, a los asturianos, a la sociedá y los sos intereses, represéntenlu les instituciones, que vemos cómo vela por tantes propies y ayenes sin esperar a que los ciudadanos tengan que manifestase na cai pa consiguilos. El Gobiernu tien unes responsabilidaes (constitución, estatutu, Llei d'Usu, Conveniu Européu...) pa cola llingua, pero'l casu ye que non solamente nun fai lo que tendría que facer, sinon qu'hai abondos indicios que nos lleven a concluir que se trabaya en contra del bable.

Nesti sen, habría que preguntase si contribúi a la normalización llingüística que los másimos responsables de la FSA realicen llamaes amenazantes a los alcaldes socialistes favoratibles a la oficialidá; si les presiones a les agrupaciones locales comprometíes cola llingua son de recibu; si ciertes referencies al terrorismu ye aceptable y propia de políticos demócrates; si la involución evidente que se vive nesta formación política ante la reforma estatutaria hasta'l puntu de poner en dubia la llegalidá de la Llei d'Usu, o la propia esistencia del idioma, ye comprensible; si l'actitú del PSOE ante l'informe de la Unesco en relación cola desaparición del asturianu ye la afayadíza; si'l planteamientu en relación cola enseñanza del idioma (plantiyes orgániques, formación del profesoráu, especialidá de llingua, oposiciones, calidá de la enseñanza, valoración de conocimientos, etc) resulta razonable; si l'incumplimientu del mandatu constitucional sobre la oficialidá tien esplicación posible; si la presencia del asturianu nos medios públicos ye la más acodiada y cumple col mandatu llegal y estatutariu... Entiendo que l'administración tien obligaciones pa col idioma y la primera ye facer lo posible por evitar qu'ésti desapareza; mientres nun esista la voluntá de pone-y torna al desaniciu, mientres se relacione identidá con desestabilización, y se dulde de la naturaleza mesma de la llingua, difícilmente se podrá señalar al ciudadanu col deu.

Pero un planteamientu resulta especialmente retorcíu, y ye eso de que quien quiera bable, que lu vote.