18/4/10

Día del Llibru en Villaviciosa


L’asociación cultural de Villaviciosa La Compaña del Ronchel súmase a les celebraciones del Día del Llibru presentando la reedición d’un curiosu llibrín en bable, “Los artículos de la fe”, publicáu en 1916 por D. Luis Sánchez García, siendo párrocu de Samartín de Vallés y Sietes, nel conceyu maliayu. L’actu será nel Teatru Riera de Villaviciosa, el prósimu 23 d’abril, a les 19 hores. Intervendrán: Lluis Portal Hevia (Asociación La Compaña del Ronchel), Roberto González-Quevedo (Secretariu de l’Academia de la Llingua, entidá coorganizadora del actu) y Manuel Busto Alonso (Alcalde de Villaviciosa).

La obra
Esti catecismu fue escritu y publicáu en 1916 por Luis Sánchez García (Uviéu, 1879). D’esti curín sabemos que pasó dos años como capellán de Bode y Pendás (Parres). Fue coaxutor de Coya (Piloña) en 1906. Ecónomu de Pendás en 1907. Rexente de Tobes (Ribadeva) en 1909. Coaxutor de les parroquies de Samartín de Vallés y Sietes (Villaviciosa) de 1910 a 1918. Lluego, permanecería una temporaína fuera, y vuelve al conceyu maliayu, concretamente a Grases, en 1919. Ye párrocu de Rales en 1920. En 1943 pasa a la parroquia de Fuentes, onde continúa realizando’l so llabor pastoral hasta la so muerte, ocurrida’l 29 de xineru de 1964. D. Luis ye un cura recordáu y apreciáu en Fuentes, onde, a pesar de les goteres de la casa rectoral que lu obligó munches veces a metese col paragües na cama, sintíase como ún más del pueblu.

Trátase de la primera “doctrina” escrita en bable, inspirada nel Catecismu Romanu, El Perrone y les Sagraes Escritures. Nun pretende facer un testu pa espertos, esplica nel prólogu: “Ta escrito pa rapazos (y anque sea pa vieyos d’aldea y xente sencilla), non pa tiólogos y doctores, qu’esos ya saben dir a les fuentes”. “Y ta asina en bable porque paez qu’asina llamará más l’atención de los rapaces y lierán más; y liendo más, deprenderán más; y deprendiendo más... ¡Ai! home, va cambia’l tiempu, porque esti rema...”, aclara con humor.

D. Luis escribió estes 78 fueyes nel periodu en que permaneció na parroquia de Vallés, pero col tiempu perdióse’l rastru del llibru, hasta qu’hacia 1980, el cura de Santogenia –actualmente párrocu de Nava-, Eduardo Solís, atopólu casualmente y púnxolo en conocimientu del tamién profesor y miembru de l’Academia de la Llingua, Roberto Glez-Quevedo durante la so estancia nel conceyu. Pocu dempués –en 1981- l’ALLA volvía a asoleyar el vieyu catecismu, añadiendo-y un prólogu del cura de La Pola, Carlos Sánchez Martino, natural de Vallés, y un epílogu de Roberto, contestualizando la obra. La tirada fue pequeña y pronto desapareció de les llibreríes, por esa razón facíase imprescindible cuantayá volver a reeditalu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario